Tutustumiset työkentällä
Avohuolto
Helsingin
kaupunki, Lastensuojelun tehostettu perhetyö - avohuollon perhetyö
Sosiaaliohjaaja
Sosiaaliohjaaja
Perheen kanssa työskentelee aina
sosiaalityöntekijä ja sosiaaliohjaaja, joiden kanssa työskentely aloitetaan
yhdessä aloituskeskustelussa. Aloituskeskustelussa luodaan tavoitteet
työskentelylle perhetyösuunnitelman muotoon. Menetelminä työskentelyssä
käytetään paljon jo meillekin esiteltyjä menetelmiä, kuten vahvuus-, hyvän
mielen-, nuorten- ja nallekortit. Voimavarapelit, tunnepelit, parisuhteen
roolikartta, vanhemmuuden roolikartta ja esimerkiksi tavoitteiden
asettelu-lomakkeet ovat myös käytössä tapaamisissa. Perheen verkostoja voidaan
selvittää sukupuun tai verkostokartan avulla. Noin kolmen kuukauden välein
riippuen tilanteesta ja perheestä, pidetään väliarvioita. Työskentelyn
loppuessa pidetään lopetuspalaveri ja kirjoitetaan työskentelystä yhteenveto.
Helsingin kaupungin tehostetun
perhetyön avohuollon perhetyössä toiminta on jatkuvan muutoksen alla. Kaupungin
palveluita uudistetaan esimerkiksi niin, että kotiin vietävä kriisityö,
tehostettu perhetyö, akuuttityö ja oteohjaus yhdistyvät. Sote-uudistusta varten
on valmisteluja ja muutoksia, mutta tilanne on erittäin epäselvä, eikä kukaan
tiedä, miten alueet muodostuvat tulevaisuudessa. Ehdotukset muuttuvat
jatkuvasti, joka viikko tulee uutta tietoa ja tilanne elää taukoamatta. Aletaan
tehdä myös erityisen tuen tarpeen perheiden kanssa työtä sosiaalihuoltolain
mukaan. Perhetyöhön ei välttämättä tarvitse asiakkuutta, mutta tällä hetkellä
Helsingin kaupungin perhetyöllä on jonoa jopa asiakkuuden omaavilta perheiltä.
Tähän mennessä ilman asiakkuutta olevien perhetyö on hoidettu lähinnä
ostopalveluiden avulla.
Sijaishuolto
Perhehuollon näkökulma sijaishuoltoon
Haastatellun sijaisperheen arki on isoilta osin
tavallista lapsiperheen arkea, johon kuuluu säännöllinen päivärytmi,
turvalliset rajat, yhdessä oleminen ja tekeminen sekä ehdottomasti rakkaus. Arkeen
kuuluu lapsen tarpeisiin vastaaminen, eli ruoanlaitto, läksyissä auttaminen,
harrastuksiin kuskaaminen, riitojen selvittely, lohduttaminen ja iltahalit. Sijaisperheen
arki eroaa normaalista perhearjesta siinä, että yhteistyö sosiaalityöntekijän,
terapeuttien ja biologisten vanhempien kanssa kuuluu siihen läheisesti. Lapsia
ei nähdä ”sijaislapsina”, vaan tasavertaisina perheen jäseninä. Perhehoito ei
ole sijaisperheelle työ, vaan tapa elää.
Haastateltava koki, että he ovat sijaisvanhempina
saaneet riittävästi tukea, mutta sijoituksen alkuaikoina hän kaipasi tukea
biologisten ja sijoitettujen lasten sisarussuhteen tukemiseen. Perhehoitoon
sijoitetuille lapsille on hänen mielestään hyvin tukea ja terapiaa saatavilla,
mutta usein perheen mahdolliset biologiset lapset unohdetaan, vaikka
elämänmuutos on heillekin suuri, sillä elämään tullut sisarus saattaa vielä lähteä pois. Aikuiset pystyvät prosessoimaan tätä mahdollisuutta sijaisvanhemmuuteen valmentavan kurssin aikana, mutta lapselle todellisuus iskee vasta, kun sisarus muuttaa perheeseen. Toinen haastateltavan mielestä tärkeä kehityskohta olisi biologisten- ja sijaisvanhempien yhteistyö. Haastateltavan perheessä yhteistyö on onneksi sujunut aina hyvin, mutta muitakin kokemuksia on tullut tietoon. Vanhempien välistä kilpailua siitä, kuka on lapsen "oikea tai paras" vanhempi tulisi välttää ja keskittyä siihen, miten lapsen parhaaksi voidaan toimia yhdessä. Sosiaalityöntekijöiltä haastateltava toivoi enemmän ymmärrystä siihen, että sijoitettu lapsi on myös sijaisperheelle rakas perheenjäsen, eikä vain "säilytyksessä" perheen luona.
Haastateltava toivoi, että perhehuolto säilyisi tulevaisuudessakin ensisijaisena sijaishuoltona sen "normaalin" perheessä kasvamisen tunnun takia. Sijaisperheille pitäisi tarjota riittävää tukea, eikä perheitä saisi ajaa liian tiukille, jotta hyviä sijaisperheitä riittää myös tulevaisudessa. Myös sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus ja erilaiset tavat toimia olivat haastateltavan mielestä kuormittavaa perheille.
Ennaltaehkäisevä lastensuojelu/varhainen tuki
Jämsän kaupunki, koulukuraattori
Työmenetelminä kuraattori käyttää juttelua fiilispohjalta, kimble-peliä ja itse kehittämäänsä fiilismittaria, jonka on kasannut puusta,langasta ja langalla liikutettavasta nappulasta. Myös +/-merkkaaminen ja keskustelu niiden pohjalta on käytetty menetelmä, jonka tuloksia vertaillaan tapaamiskerroilla. Tärkeää työssä on huumorintaju, jonka kuraattori pitää mukana työnteossa lasten kanssa. Huumori auttaa rakentamaan luottamusta oppilaiden ja kuraattorin välille.
Tärkeää kuraattorille on moniammatillinen yhteistyö työryhmän kanssa sekä muiden saman kunnan kuraattorien kanssa. Haasteita on kouluympäristössä nykyaikana monia. Kehitettävää kuraattori mainitsi esimerkiksi sosiaalisen median ja sen tuomien ongelmien suhteen. Nuoret näkevät täysi-ikäisille tarkoitettua materiaalia seksistä, päihteistä ja väkivallasta, mikä vaikuttaa heidän mieleensä ja käyttäytymiseensä negatiivisesti. Digitalisoituminen ei muutenkaan kuraattorin mielestä ole positiivinen suunta, sillä mittausmenetelmät ja ohjelmat eivät ratkaise nuorten ongelmia. Kiusaaminen on myös edelleen ajankohtainen ongelma ja kehittämisen kohta, kuten tähänkin asti. Uudet opetussuunnitelmat eivät ovat kuraattorin mielestä tuoneet mukanaan enemmän haasteita kuin hyötyä.
Palvelutarpeen arviointi
Lempääläläisen perhetuvan työntekijä, koulutukseltaan sosionomi
Lempäälässä toimii tällä hetkellä neljä perhetupaa. Perhetuvat järjestävät perheille toimintaa tuvilla ja sen lisäksi tarjoavat ennaltaehkäisevää perhetyötä kotiin. Lempäälän kunta tekee yhteistyötä palvelutarpeen arvioinnissa neuvoloiden ja muiden sote-palveluiden alaisien tahojen kanssa, kuten myös päiväkotien ja seurakunnan kanssa. Perhetupien palvelut ovat maksuttomia ja työskentely aloitetaan palvelutarpeen arvioinnilla.
Palvelutarpeen arvioinnissa arvioidaan tarkasti
perheen kokonaistilanne, ilmapiiri, valtasuhteet, voimavarat ja ne asiat, joissa
perhe kaipaa tukea. Tämän selvityksen pohjalta tehdään suunnitelma
mahdollisista palveluista perheen tueksi. Keskustelu perheen kanssa on pääasiallinen
työväline, jonka tukena käytetään erilaisia lomakkeita, tehtäviä, pelejä,
testejä ja kartoitusvälineitä monisteina. Palvelutarpeen arvioinnissa, kuten
myös perhetyössä, tärkeää on yhdessä tekeminen, perheen kuunteleminen ja aito
kiinnostus ja usko asiakkaaseen. Valpas ja havainnoiva työntekijä, joka huomaa
myös perheessä olevat hyvät asiat, saa motivoitua työntekoon. Tarkoitus ei ole
antaa valmiita vastauksia, vaan yhdessä perheen kanssa löytää ratkaisuja
ongelmiin. Perhetyö on tavoitteellista ja aikataulullista, mutta myös
joustavaa. Perhe voi tarvita ohjausta esimerkiksi voimavarojen löytämisessä,
ruokailussa, nukkumisessa tai kasvatuksessa.
Soteen siirtymistä on valmisteltu muokkaamalla
toimintoja seutukunallisempaan suuntaan. Kotiin tehtävää työtä lisätään
mahdollisesti entisestään ja työhön panostetaan tarpeiden pohjalta käyttämällä
palvelutarpeen arviointia. Perhetupien toiminta jatkuu ja yhdellä perhetuvalla
kokeiltu jo tänä vuonna seurakunnan kanssa yhteistä, viikottaista perhehoitopäivää.
Perhepäivien kautta perheet saavat vertaistukea, neuvoja ja ohjeita sekä tehdä
yhdessä muiden kanssa. Myös sosaalisen sirkuksen ryhmiä, jotka ovat olleet jo
aiemmin käytössä, kehitetään nonstop-tyyppiseen suuntaan. Sosiaalisessa
sirkuksessa käytetään sirkusta osallisuuden, yhteisöllisyyden ja arjen
toimintojen edistäjänä. Tavoitteena on uuden oppiminen ja elämäntaitojen
kartuttaminen osana sosiaali- ja terveydenhuoltoa. Uutena menetelmänä myös Nepsy-valmennus.
Tämän lisäksi Lempäälä on sitoutunut valtakunnalliseen
LAPE-hankkeeseen, jonka pilottina Lempäälä aloittaa vuonna 2018. Ajatuksena on palveluiden organisointi ”Asiakas
on aina oikealla ovella” ideologialla. Verkostointiin pyritään entistä enemmän
niin kunnan sisällä, kuin muidenkin toimijoiden kohdalla. LAPE-hankkeessa
pyritään lapsen etuun ja vanhemmuuden tukeen. Painopistettä siirretään
ehkäisevään ja varhaiseen tukeen ja vahvistetaan peruspalveluita sekä kouluja
ja varhaiskasvatusta niin, että ne tukevat lapsen hyvinvointia nykyistä
paremmin. LAPE-hankkeen toimintaa ohjaavat periaatteet ovat lapsen oikeudet ja
etu, lapsi- ja perhelähtöisyys, voimavarojen vahvistaminen ja perheiden
monimuotoisuus. Lähde
Jälkihuolto
Mansikkapuisto oy, Hämeenlinna
Jälkihuollon työntekijä
LAPE-muutosohjelmassa etusijalla ovat lapsen etu ja vanhemmuuden tuki. Peruspalveluja vahvistetaan ja siirretään painopistettä ehkäiseviin palveluihin ja varhaiseen tukeen. Myös koulua ja varhaiskasvatusta kehitetään tukemaan lapsen hyvinvointia. Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmaa ohjaavat seuraavat periaatteet:
1. Lapsen oikeudet ja lapsen etu
2. Lapsi- ja perhelähtöisyys
3. Voimavarojen vahvistaminen
4. Perheiden monimuotoisuus
Jälkihuolto
Mansikkapuisto oy, Hämeenlinna
Jälkihuollon työntekijä
Jälkihuollossa keskustelu eri menetelmiä käyttäen on käytetyin työtapa. Keskustelun apuna käytetään erilaisia kortteja ja apuvälineitä, joiden avulla keskustelu on helpompi saada käyntiin. Mansikkapuiston jälkihuollossa tehdään kolmen kuukauden välein vaikuttavuuden arviointia, jossa arvioidaan toimenpiteiden tehokkuutta ja etsitään kehityskohtia. Nuorille tarjotaan myös vertaisryhmätoimintaa ja käyttöön on otettu myös digitaalisia työtapoja, kuten whatsappin ja skypen kautta keskustelu.
Jälkihuollon kehittämisen paikka on digitaalisten työmenetelmien kehittäminen ja käyttöön ottaminen maailman digitalisoituessa. Myös tuen määrässä on kehittämisen varaa, sillä nuoret tarvitsisivat lisää tukea ja mahdollisuuden jatkaa jälkihuollon tukea yli 21-vuotiaaksi, jos nuori ja hänen tilanteensa sitä tarvitsevat.
Jälkihuollon tulevaisuudessa nähdään työmenetelmien kehittyvän paremmiksi esimerkiksi digitaalisten tapojen myötä. Suuria muutoksia ei kuitenkaan jälkihuollon tulevaisuudessa ole lukuun ottamatta työn kasvavaa asiakaslähtöisyyttä ja nuorten kanssa yhdessä kehittämistä.
Kommentit
Lähetä kommentti