Lastensuojelun työmenetelmät
Lastensuojelussa dialogi asiakkaan kanssa on pääasiallinen työmenetelmä. Keskustelun tukena, pohjana tai suuntaa ohjaavana välineenä voi kuitenkin käyttää erilaisia lomakkeita, kortteja ja menetelmiä.
Millainen isä/äiti on?
Lapsen kanssa täytettävä lomake siitä, millainen vanhempi on, auttaa muodostamaan käsitystä siitä, miten lapsi näkee vanhempansa, mikä tuntuu menevän hyvin, ja mikä taas huonosti.
iloinen -------------------------------- ____________________________________
surumielinen -------------------------------- ____________________________________
vihainen -------------------------------- Mikä äidissä harmittaa?_________________
ystävällinen -------------------------------- ____________________________________
hellä -------------------------------- ____________________________________
torjuva -------------------------------- ____________________________________
suvaitsevainen------------------------------- Jos voisit muuttaa äidissä jotain,mitä se olisi?
rajoittava -------------------------------- ____________________________________
ymmärtävä -------------------------------- ____________________________________
ei ymmärtävä-------------------------------- ____________________________________
lapsen ajatukset huomioon ottava--------
määräilevä --------------------------------
lapsesta huolehtiva-------------------------
pikkutarkka --------------------------------
suurpiirteinen--------------------------------
ystävällinen --------------------------------
ilkeä --------------------------------
rehellinen --------------------------------
epärehellinen --------------------------------
Roolikartat
Roolikartat auttavat vanhemmuuden, itsenäistymisen tai parisuhteen tilanteen ja tehtävien hahmottamista.
Roolikartat löytyvät tästä osoitteesta.
Miten meillä riidellään?
Miten meillä riidellään lomakkeesta ympäröimällä voidaan selvittää, ovatko perheen tai pariskunnan riitelytavat vahingollisia, rakentavia, tai miten niitä voitaisiin kehittää? Tällä mentelmällä löydetään voimavaroja sekä kehitettävää.
Ärsyttää!
Ärsyttää! lomake auttaa tunnistamaan, mistä ärsyyntymisen ja vihan tunteet syntyvät, mitä niille voi tehdä ja miten niihin voi vaikuttaa.
Säännöt
Säännöt lomakkeella voidaan kartoittaa ja kehittää perheen yhteisiä sääntöjä ja toimintatapoja.
Minun päiväni
Minun päiväni kellotaulu ja lomake auttavat hahmottamaan lapsen ja perheen ajankäyttöä, arjen kulkua ja rutiineja. Menetelmät sopivat käytettäväksi pientenkin lasten kanssa, koska jo he osaavat kertoa, mitä tapahtuu aamulla, päivällä, illalla ja yöllä.
Linkkejä työmenetelmiin
"Meidän perheen arki"
Toimiva lapsi ja perhe
Voimauttava valokuva
Tunne- ja kaveritaitokortit
Mielialapäiväkirja
Voimavarojen talo
Hyvän kuuntelijan pelikortit
Kehumittari
Kehumittarin tarkoituksena on nostaa esiin lapsen tai nuoren vahvuuksia ja hyviä puolia. Itsensä kehuminen ja omien huvien puolien tunnistaminen nostaa motivaatiota, itsevarmuutta ja arvostetuksi tulemisen tunnetta.
Millainen isä/äiti on?
Lapsen kanssa täytettävä lomake siitä, millainen vanhempi on, auttaa muodostamaan käsitystä siitä, miten lapsi näkee vanhempansa, mikä tuntuu menevän hyvin, ja mikä taas huonosti.
Millainen sinun
äitisi on? Valitse äitiäsi kuvaavia piirteitä.
rauhallinen -------------------------------- Mikä äidissä on
mukavinta?______________
kärsimätön --------------------------------
____________________________________
iloinen -------------------------------- ____________________________________
surumielinen -------------------------------- ____________________________________
vihainen -------------------------------- Mikä äidissä harmittaa?_________________
ystävällinen -------------------------------- ____________________________________
hellä -------------------------------- ____________________________________
torjuva -------------------------------- ____________________________________
suvaitsevainen------------------------------- Jos voisit muuttaa äidissä jotain,mitä se olisi?
rajoittava -------------------------------- ____________________________________
ymmärtävä -------------------------------- ____________________________________
ei ymmärtävä-------------------------------- ____________________________________
lapsen ajatukset huomioon ottava--------
määräilevä --------------------------------
lapsesta huolehtiva-------------------------
ajattelee ensin itseään----------------------
auttavainen --------------------------------
laiskanpuoleinen----------------------------
puhelias --------------------------------
hiljainen --------------------------------
pikkutarkka --------------------------------
suurpiirteinen--------------------------------
ystävällinen --------------------------------
ilkeä --------------------------------
rehellinen --------------------------------
epärehellinen --------------------------------
Roolikartat
Roolikartat auttavat vanhemmuuden, itsenäistymisen tai parisuhteen tilanteen ja tehtävien hahmottamista.
Roolikartat löytyvät tästä osoitteesta.
Miten meillä riidellään?
Miten meillä riidellään lomakkeesta ympäröimällä voidaan selvittää, ovatko perheen tai pariskunnan riitelytavat vahingollisia, rakentavia, tai miten niitä voitaisiin kehittää? Tällä mentelmällä löydetään voimavaroja sekä kehitettävää.
Ärsyttää!
Ärsyttää! lomake auttaa tunnistamaan, mistä ärsyyntymisen ja vihan tunteet syntyvät, mitä niille voi tehdä ja miten niihin voi vaikuttaa.
Säännöt
Säännöt lomakkeella voidaan kartoittaa ja kehittää perheen yhteisiä sääntöjä ja toimintatapoja.
Minun päiväni kellotaulu ja lomake auttavat hahmottamaan lapsen ja perheen ajankäyttöä, arjen kulkua ja rutiineja. Menetelmät sopivat käytettäväksi pientenkin lasten kanssa, koska jo he osaavat kertoa, mitä tapahtuu aamulla, päivällä, illalla ja yöllä.
Linkkejä työmenetelmiin
"Meidän perheen arki"
Toimiva lapsi ja perhe
Voimauttava valokuva
Tunne- ja kaveritaitokortit
Mielialapäiväkirja
Voimavarojen talo
Hyvän kuuntelijan pelikortit
Kehumittari
Kehumittarin tarkoituksena on nostaa esiin lapsen tai nuoren vahvuuksia ja hyviä puolia. Itsensä kehuminen ja omien huvien puolien tunnistaminen nostaa motivaatiota, itsevarmuutta ja arvostetuksi tulemisen tunnetta.
KEHUMITTARI
|
|||||||||||||||||||
Nyt pääset kehumaan itseäsi! Millainen sinä
mielestäsi olet! Väritä sopiva määrä ruutuja.
|
|||||||||||||||||||
Keksi
itse lisää sanoa tyhjiin kohtiin.
|
|||||||||||||||||||
KAUNIS
|
|||||||||||||||||||
HYVÄ
KAVERI
|
|||||||||||||||||||
OSAAN
PYYTÄÄ
|
|||||||||||||||||||
APUA
|
|||||||||||||||||||
OSAAN
PUHUA
|
|||||||||||||||||||
TUNTEISTANI
|
|||||||||||||||||||
TAITAVA
|
|||||||||||||||||||
VIISAS
|
|||||||||||||||||||
MAHTAVA
|
|||||||||||||||||||
TYYPPI
|
|||||||||||||||||||
IHANA
|
|||||||||||||||||||
HUOLEHDIN
|
|||||||||||||||||||
ITSESTÄNI
|
|||||||||||||||||||
PIDÄN
|
|||||||||||||||||||
ITSESTÄNI
|
|||||||||||||||||||
Wau, mikä tyyppi olet!
|
|||||||||||||||||||
Kommentit
Lähetä kommentti